Monday

Det totala fiaskot...


U picked me up
When they called u
My clothes are torn, eyes are worn
And I got scars on my knees

I say I’m changing, but that ain't how it seems

Det är dagen innan julafton och jag börjar långsamt tina upp efter dagar av iskyla med sommarkläder i Armenien och Georgien. Efter att ha spenderat den senaste natten på en inomhusplastgräsmatta på flygplatsen i Tbilisi, känns det som att jag har fått lungcancer av passiv rökning av den kedjerökande man som satt en armlängd ifrån och bolmade natten igenom. Jag drömmer om sömn och den dusch som väntar bara några timmars transit i Istanbul och ytterligare en flygresa bort. Samtidigt väldigt nära men ändå ganska långt bort, på en annan kontinent men i samma Istanbul som jag kommer landa i, protesterar turkar som har fått nog av den korrupta regeringen. Tiden då jag varit i Armenien har inneburit en nationell kris i Turkiet med flera avsatta ministrar och massprotester runt om i landet.

Oftast åker man till något som journalist.
Men jag har alltså gjort tvärtom.
Risken för totalt fiasko är överhängande.

Sitter med en tanke av olust inom mig när planet går in för landning på Ataturk-flygplatsen. Det faktum att jag har sex timmar att fördriva innan det där planet till den där duschen lyfter tillsammans med det faktum att jag inte kommer få någon ro om jag inte åker dit där demonstrationerna äger rum. För jag är så nära. Trots att det känns som jag är i en annan värld mentalt. Trots att jag känner mig som en skorsten som ingen har sotat på allt för länge, med mörka ringar under ögonen och i en sinnesstämning som skulle kunna beskrivas som allmänt eländig. För vardagen för frilansaren (kanske även för anställda, vad vet jag?) är inte alltid som på en byline bild där det för betraktaren lätt kan se sådär äventyrligt ut som vi alla vill att journalistik ska vara. Visst är många dagar fantastiska som frilans och det är världens bästa jobb. Det finns inga gränser. Nätter blir dagar. Helgdagar flyter in i vanliga dagar. Privatliv glider över i arbetsliv. Men dagar som utspelar sig bakom reportagen och bilderna som ofta betraktaren och läsaren inte får veta. Dom finns det många av. Dagar som vilka andra skitdagar som helst.

Så trots att jag varken har ork eller fokus så tokdricker jag kaffe innan jag letar rätt på en taxi vilket inte är speciellt svårt då det är en miljon bilar på samma ställen och alla frenetiskt försöker komma ut från den lilla taxifickan, för att ta mig an detta tåg av protester. För det rapporteras om tårgas och gummikulor. I Kadiköy, tvärs över staden från där jag befinner mig. I rusningstrafik. Idioti visar det sig när det tar något som kan liknas en evighet innan vi ens kommer ur taxifickan från flygplatsen. Men det är inget mot det som kommer. För i en stad som har för mycket folk som i sin tur har för många bilar är det rena misshandeln av stressnivån att vara på väg någonstans i något med fyra hjul och dessutom ha bråttom.

Men taxichauffören är ivrig. Han tar sitt jobb på stort allvar och försöker korsa mellan den stillastående trafiken. Han muttrar. Röker. Så klart. Försöker använda vägrenen för att komma förbi. Men han är inte ensam. För alla försöker använda vägrenen, mellan filerna, över-helvetes-allt, vilket leder till att den totala anarkin är uppenbar. Vad annat att vänta egentligen när vi är där vi är. Hans radio rapporterar om kravallerna. Ändå. Trots min egen misär har jag gjort rätt beslut. Moralen höjs. Jag nästan skiter i chaufförens bolmande trots att samtliga rutor är uppvevade. Jag tänker positivt. Förberedelse inför tårgasen som kommer.

Efter några minuter säger han muntert, nästan glatt, min käre chaufför att protesterna är förbi. Att de upphört lika plötsligt som de startade. Jag känner hur modet åter sjunker men försöker tänka att det är ett utspel från de regimtrogna mediehusen att lägga locket på. Jag tänker, i min värld, att protesterna fortfarande är igång. Kanske är det starten på regeringens fall denna turbulenta tid i Turkiet. Och jag vill vara där. När starten till slutet börjar. Kanske kommer denna dag att gå till historien som vändpunkten i det stora landet. Så tänker jag när vi slutligen åker över Bosporen sundet och tillbaka till Europa. Det är ändå för sent att vända nu. Det går inte ens om jag skulle vilja med tanke på att hundratusentals bilar trycker på bakifrån så det känns som en enorm whiplash. Och jag får i alla fall se Bosporen i eftermiddagssol. Samtidigt förstår jag att flyget till duschen kommer att få vänta. Att jag kommer missa det och att min väska kommer lastas av planet, där sura passagerare kommer undra vad det är för idiot som missat planet och gör så att de blir försenade till vart de nu är på väg. Samtidigt kommer min väska snurra runt i bagagehanteringen så att jag när jag nu kommer flyga till den där duschen inte kommer att ha speciellt mycket kläder att ta på mig efter duschen då väskan antagligen kommer att vara på villovägar. Det är ändå skönt att veta vad man ska förhålla sig till.

För ovissheten som journalist och fotograf.
Ovissheten som människa.
Det är den som dödar.

Så kommer vi då slutligen fram. Pulsen pumpas upp när jag ser kravallfordon och dess poliser i full mundering. Det har sprayats med sprayburkar, antikapitalistiska budskap på hus och betongmurar. Tecknen för ett upplopp är tydliga. Men efter en stund frågar vi runt från taxin och alla säger de samma sak. Att demonstranterna har skingrats och att allt slutade timmen innan vi anlände. Och visst är det så. Folk går i spridda skurar åt olika håll med ihoprullade plakat. Poliserna börjar ta av sig sina munderingar och lägger sköldarna till marken. Det som då återstår att göra är att fråga taxichauffören det omöjliga:

Om han hinner tillbaka till flygplatsen på en timme?

Visst det ska nog gå, svarar han utan tvekan i rösten vilket är konstigt då det tagit oss över två timmar att resa exakt samma väg hit. Men mitt i denna helvetes skitdag och i den uppgivenhet jag känner att jag kom för sent, så blir denne Turkiets svar på Ari Vatanen hjälten i denna tragedi. För hänsynslöst kastar han sig igenom filerna. Plötsligt hittar han luckorna som han inte kunde knipa på vägen från flygplatsen. Han kryssar som en missil, som ett wobbler-drag, som blixten. Han är fan den riktige Speedy Gonzales tänker jag nu när jag åter fått upp hoppet. Han blinkar med helljusen. Gestikulerar. Sladdar genom bakgator som att hans liv berodde på det. Han har till och med tagit paus med rökandet. Kanske är detta det han har väntat på i sin eviga väntan i trafikkaos dagarna i ända. Att få göra en körning. Som betyder något på riktigt. För någon. För då och där blir det viktigaste i mitt liv att hinna med det där planet till den där duschen. För just då känner jag mig avgrundsaktigt trött och miserabel och vill bara bort. Iväg från den här jävla staden som alla pratar så väl om. Vi åker över Bosporen-bron igen och jag orkar inte ens reflektera över att det är vackert då krängningarna i bilen får mig att vilja spy i nacken på min vän chauffören. Han skriker, agiterat, vrålar att folk minsann inte kan köra bil. Att han minsann ska visa dom hur man kör. Att de alla kör så in i helvete långsamt. Men inte han, han kör inte långsamt. För på något mirakulöst vis sladdar han in i samma taxificka där jag hoppade in. 800 kronor rikare då ja gett mig själv en för tidig julklapp med denna sightseeing i Istanbul.

Det som återstår är att tränga sig före ett belgiskt par i säkerhetskontrollen som inte verkar fatta att man ska lägga i sina saker för scanning i de lådor som finns på bandet utan bara står och stirrar framför sig som att sakerna ska lägga sig på plats utav sig själva. Jag går före då mannen lika plötsligt som bryskt tar tag i min arm och säger att jag minsann inte ska tränga mig utan istället invänta min tur. Antagligen hade jag åldrats och dött innan idiotjäveln fattat att man ska lägga sina saker i plastlådorna tänker jag men nästan vrålar att mitt plan går om 15 minuter och jag hade uppskattat om han släppte taget om armen så jag kan hinna med det. Han svarar att det inte spelar någon roll och jag frigör mig och lyckas på något mirakulöst sätt besinna mig och inte klappa till honom i ren jävla utmattning över att denna idiotins dag aldrig tar slut.

Så jag kommer till gaten tillslut. Men den är stängd. Men eftersom turkar inte är som belgare är kvinnan vid gaten flexibel och jag kan slinka igenom. Ett fyllo från Danmark som ska på semester babblar på bredvid mig om hur fantastiskt allt är i livet.

Det är kvällen innan julafton och jag avlider.
Det totala fiaskot är fullbordad…

I thanked the morning for sparing my life
I showed it reason, it showed me a knife
I see, I don't know what I need

Before I knew it I’m coming after me
I say I’m changing, but that aint' how it seems

Distans i inlägg: 1974 kilometer
Total distans: 259 469 kilometer