Thursday

Utan en morgondag...


Something just changed in your soul
tell me baby what’s wrong
what’s going on
have you been crying

something just flaked in your eyes
there’s a crack in your gaze
like those broken days
am i seeing things...

Hon berättar om massakrerna. Om vad hon har sett några timmar innan. Hur de högg ihjäl allt som stod i deras väg. Män, kvinnor och speciellt barnen och de gamla som inte hann undan. De högg. Slog. Vevade. Med allt som fanns. Med slöa machetes. Pinnar. Påkar. Stenar. Och de trasiga kropparna lämnades på gatorna och där ligger de fortfarande kvar för ingen vågar plocka undan dom. Det är Bangui. 2013 och snart andra advent. Där barbariet pågår som om världen utanför inte fanns.

Jag sitter många mil bort denna gång. Jobbar febrilt med materialet från min egen resa till detta helvete på denna jord. Stirrar in i skärmen på urgröpta ögonhålor med glansiga ögon som stirrar tillbaka. Så blir jag sittande. Med detta stirrande och alla dessa känslor som faller över mig när twitter uppdaterar frenetiskt om vad som händer. Samtidigt berättar min vän på skype att hon sitter i ett hus och rädd för morgondagen då alla under natten rustar för fortsatt strid. Men att hon håller ihop. För att hon vet att hon gör något viktigt.

Kväll går över till natt och dessa utmärglade människor fortsätter att stirra från skärmen. Men nu. När våldet eskalerat. Hur många av dem är kvar? Hur många har huggits ihjäl?

Det plingar till i mail-korgen från en redaktör som säger att han inväntar besked från Frankrike om vi kan bäddas in i de franska arméstyrkorna som är på väg. Ytterligare en kollega skriver på skype. Han drar på tisdag om allt går i lås. Och visst är det som någon tidigare sa. När en stor grupp människor desperat försöker ta sig ut från en plats och en liten grupp människor lika desperat försöker ta sig in, då vet man att de sistnämnda är journalister och att platsen rymmer något som behöver berättas.

Egentligen vill jag kasta mig iväg till denna plats. Nu på en gång. Men jag har mina orsaker att inte göra det. Jag upprepar dom för mig själv för att lugna ner tankar och hjärtslag som rusar. Jag vet att kollegor från hela världen just nu är på plats. Jag ser dom framför mig. Jag ser platserna, gatorna jag själv trampade, där skotten ekade på dagar och nätter men där nu fienden blivit vem som helst och inga sidor eller regler längre finns. Jag vet att kollegorna rapporterar. Det känns som en lättnad.

Hjälplösheten och maktlösheten.
De går hand i hand. Med lindringen om att världen får veta.

Sen passerar klockan midnatt. Och det plingar till i skype återigen. Någon skriver att Mandela har dött. Plötsligt plingar det överallt. Men jag stirrar in i skärmen. På den döende pojken som stirrar tillbaka. Och inser. Att massakrerna i Centralafrikanska Republiken nu fått sin stund i rampljuset. Cirkusen är på väg vidare. Dags att stämpla ut.

Eller som min vän skriver som bevittnat massakrerna några timmar tidigare.

– Just when people realized how bad it was here, now the world will look to South-Africa and it’s so fucking unfair.

En mörk natt sänker sig.

Som att det inte fanns någon morgondag…

something got hold of your soul
you’re like never before
is there something more
have i missed anything.

seems like the sun is shining
on everyone but me
something just changed in my world
and it's killing me

Distans i inlägg: 0 kilometer
Total distans: 255 019 kilometer