Sunday

Stormen som kommer...


Oh, there's a river that winds on forever
I'm gonna see where it leads
Oh, there's a mountain that no man has mounted
I'm gonna stand on the peak

Out there's a land that time don't command
Wanna be the first to arrive
No time for ponderin' why I'm-a wanderin'
Not while the

Oh, there's an island where all things are silent
I'm gonna whistle a tune
Oh, there's a desert that size can't be measured
I'm gonna count all the dunes

Blixten slår ner några meter utanför bilen. Kanske slår den rent av ner i bilen. Ljuset är så starkt att det inte riktigt går att avgöra. Det känns som någon försöker slunga iväg bilen och där vi inuti är som smutstvätt i en centrifugerande tvättmaskin. Det är en av de märkligaste upplevelser jag varit med om på en av de märkligaste resorna jag varit med om. Swaziland och det är slutet av 2010 och jag får se ett Afrika jag aldrig tidigare upplevt. Efter tidigare och senare upplevelser i denna del av världen har det nästan uteslutande handlat om kaotiska strapatser, hetta och ett myller av händer, fötter och munnar som alla vill göra samma sak samtidigt. Men där i Swaziland möter jag ett land med kuvade människor där tystnaden på gatorna är så bedövande att det tjuter i hörselgångarna, ett land där städerna är så ordnade att de liknar korsord där det är omöjligt att gå vilse. Och så kylan. Den förbannade kylan som biter sig fast innanför skinnet.

Tillsammans i slutet av 2010 med min kollega är vi på väg från landets huvudstad till den andra större staden i landet. Detta är de enda två riktiga städerna som finns i detta, ett av Afrikas minsta länder. Men på vägen, hamnar vi, kollegan jag och chauffören i detta åskväder som med sådan ursinne och kraft jag varken varit med om tidigare eller efter, visar sig och hotar att kasta omkull allt i dess väg. Det känns som något religiöst och jag funderar kvickt på att det kanske nu timmen är kommen då ja ska tro på något annat än på det jag gör. För det är så vackert utanför de nästan igen immade rutorna när blixtrar borrar sig ner i marken. Som poesi. Som stormen där en människas vilja inte är värd någonting. Som styrka inget mänskligt kan mäta sig med.

Jag tänker på allt de där under den sena kvällen tre år senare.

Då det åskar igen. Med blixtar som slår ner nästan på samma sätt fast det är på andra sidan ekvatorn i en annan världsdel och nästan 1100 dagar har förflutit sedan den dagen. Jag springer nu. Havet är vid min sida och är inte längre lugnt som det brukar, istället fräser det, kokar det och vill kasta sig upp över stenarna som försöker hålla det på plats. Stegen är lätta. Regnet strilar ner i pannan. Andetagen går monotont i en behaglig rytm.

Jag tänker tillbaka. Målar upp ansiktena, bilderna och berättelserna från det Swaziland som jag inte ens visste existerade kort innan jag skulle åka dit. Under timmen jag springer är det inte som att jag springer i Turkiet där jag fysiskt är utan jag är tillbaka på vägen i Swaziland med den där åskan. Jag är knappt medveten om att jag sprungit färdigt när jag kommer hem.

Men jag sätter mig på de blöta stenplattorna.
Låter hällregnet falla över mig.

Sekunder. Ögonblick. Minuter.

Men plötsligt.
Så slutar allt.

Vinden stannar.
Regnet upphör.
Och åskan försvinner.
På någon minut blir allt stilla och det blir nästan kusligt tyst.

Jag tittar ut i mörkret.
Förstår.
Att det inte kommer förbli så här.
Att det är lugnet före den väldiga storm som håller på att byggas upp och snart ska blåsa in i min värld.

Lugnet innan, som oftast är mer skrämmande än det kaos som senare ska komma.

Men en längtan är född.
En tanke har förvandlats.
En ny verklighet på väg att ta form.

Allt som återstår.
Att släppa taget…

To the ends of the earth, would you follow me
There's a world that was meant for our eyes to see
To the ends of the earth, would you follow me
Well if you want, I will say my goodbyes to me

I was a-ready to die for you, baby
Doesn't mean I'm ready to stay
What good is livin' a life you've been given
If all you do is stand in one place

I'm on a river that winds on forever
Follow 'til I get where I'm goin'
Maybe I'm headin' to die but I'm still gonna try
I guess I'm goin' alone

Distans in inlägg: 12 kilometer
Total distans: 255 019 kilometer