Wednesday

En helvetes röra...



Who could have guessed that who could go as deep as this
Singing without voice, amnesia and sleeplessness
Hunt goes quietly and distance seduce you
Windows that don’t open is hard to get use to
Your eyes on the door and your beautiful blood
Already I find myself alone
And my mind wanders to the unknown

Nairobi:
Hon är rädd. Hon berättar det över en knastrig telefonlinje. Hon är på väg mot något hon aldrig tidigare upplevt. Jag hör i hennes röst att det närmar sig, att dagen snart är kommen, för hon pratar mer eftertänksamt, långsammare, inte som man pratar om något när man pratar om något bara för att prata om det, utan hon pratar om något som betyder något, om något som är på riktigt och kommer förändra hennes liv för alltid. Hon pratar om definitionen på livet innan det här och livet efter det här.

Jag är lycklig för hennes skulle och jag tänker på tiden då vi möttes. Under ett av mina första reportage där jag bodde med hennes familj i Rift Valley, i ett flyktingläger under några månader. Minns att hennes mamma alltid sa till mig att jag måste träffa hennes dotter när jag kom tillbaka till Nairobi. Och att när vi slutligen sen träffades, hennes dotter och jag, var det som att vi känt varandra hela livet. Och jag såg den där livskraften som hon utstrålade, hennes styrka, hennes överlevnadsinstinkt som smittade av sig så lätt och var en självklarhet trots att hennes värld och hela hennes land stått i brand bara några månader tidigare.

Tankar passerar där under vårt samtal om när vi äventyrade runt i östra Nairobi, där hon tog mig till platser jag aldrig skulle fått tillträde till, hur vi ibland bodde där i hennes lilla skrubb bredvid stans största soptipp där en olaglig sekt ryktades ta betalt för att gömma lik. Jag ser dessa ögonblick framför mig när jag hör hennes rädsla, och berättar om mina bilder för henne och hör att hon skrattar och för några ögonblick låter mer avslappnad. Hon ska snart föda barn är rädd att något ska gå fel och jag säger att det kommer att gå bra. För att hon är stark. Och även om hon är rädd så ska det gå bra. Så säger jag.

Och hur många gånger säger man inte det, att det kommer att gå bra för att man inte har något annat att säga. Men denna gången menar jag det verkligen och hoppas av hela mitt hjärta att det kommer att gå just bra.

Jag tänker på henne dagarna efter vårt samtal och har en bra känsla. Tänker att jag längtar till Nairobi och saknar det. Sen får jag ett besked att hon har fått en flicka några veckor senare. Men att navelsträngen har hamnat runt halsen och flickan nästan kvävts men nu ligger i kuvös. Att de fick skära upp min vän och förlösa barnet med kejsarsnitt. En annan vän skriver och berättar att det trots allt kommer gå bra. Att båda kommer överleva.

Men det visar sig att det inte kommer att bli så.

Dakar/New York
Han är rädd. Han berättar det i mitt ekande vardagsrum. Han är på väg bort från något han upplevt allt för länge. Jag hör i hans röst att det närmar sig, att dagen snart är kommen, för han pratar snabbt, som att han är avlyssnad, som att någon jagar honom och denne någon när som helst kan släcka hans liv, han pratar om något som kan förändra hans liv för alltid. Han pratar om definitionen på liv och död.

Jag är lycklig för hans skull och jag tänker att vi precis träffats. Under förberedelser för ett reportage har han hjälpt mig. Första gången jag såg honom satt han i en soffa hos en gemensam bekant, så liten, så oskyldig, med en urtvättad t-shirt flera storlekar för stor och jag kunde inte förstå hur någon kunde anse honom så farlig att de skulle kunna döda honom om de fick tag på honom. Vi ramlade runt i Dakar för att hitta rätt personer till reportaget men hittade fel personer och fel blev rätt för att slutligen bli fel igen men där det löste sig i slutänden trots allt ändå.

Det är inte som vi känt varandra hela livet och han är inte som en bror för mig. Men jag har sett livskraften han utstrålar, hans styrka och vilja som smittar av sig så lätt. Även om han är rädd för att säkerhetstjänsten ska hämta honom. Hans hemland är ju bara några timmars bilfärd söderut. Trots skräcken över att en lastbil enkelt skulle kunna köra på honom, eller en bil eller någon annan planerad olycka lätt skulle kunna inträffa så att hans ord och hans tankar skulle tystna så står han upp för sanningen även om sanningen inte kommer att sätta honom fri som det sägs utan snarare sätta honom under jord utan kista.

Jag berättar om min beundran för att han kämpar för det han tror på, att om alla hade varit som honom hade världen varit bättre och hör hur hans röst för några ögonblick blir mer avslappnad. Han ska söka in på en kurs i USA under några månader och jag tar hans bilder till hans ansökan där i mitt ekande vardagsrum och jag säger att det kommer gå bra. För att han är stark. Och att hans rädsla snart är ett minne blott. Så säger jag.

Och hur många gånger säger man inte det, att det kommer att gå bra för att man inte har något annat att säga. Men denna gången menar jag det verkligen och hoppas av hela mitt hjärta att det kommer att gå just bra.

Jag tänker på honom dagarna efter vi setts och har en bra känsla. Tänker att jag längtar till USA och saknar det. Sen får jag ett besked att han har blivit antagen på kursen några veckor senare. Och att det inte fanns några men utan att han nu skulle åka dit och studera och allt bara var sådär bra som det aldrig får vara speciellt länge. En annan vän skriver och berättar att han åkt över och kursen snart ska börja och att han sen kommer tillbaka.

Men det visar sig att det inte kommer att bli så.

Turkiet
Samtidigt som min väns dotter andas inuti en kuvös och återhämtar sig får jag besked om att det står en man i en av New Yorks förorter med en svamp i handen och tvättar bilar. Att han är lycklig. Att han för tillfället inte längre behöver vara rädd för att hemlandets långa tentakler ska nå honom. Att han antagligen aldrig kommer behöva vara rädd för hemlandets tentakler igen då han ska söka asyl i USA och troligen kommer att få den. Och att hans fru och barn snart kan få komma efter och tillsammans få en ny chans.

Den femte november startar ett nytt liv på den 40 breddgraden.
Samtidigt så avslutas ett nytt liv 42 breddgrader söderut.

För just som en lycklig man avslutat sitt jobb vid en biltvätt i en av New Yorks mindre fashionabla förorter tar en nyfödd flicka I Nairobi sitt sista andetag. Hon dör, min väns nyfödda barn, 24 timmar efter att hon föds. Beskedet träffar som chockvågor. Jag ringer henne. Min vän, min vackra vän och hon låter sådär tom som är så obehagligt då den tomheten rymmer så mycket mer än tårar och saker som går att definiera.

Jag säger att jag älskar henne.
Det är tyst några ögonblick.
Vi andas.
Jag frågar om hennes dotter var vacker.
Det är tyst några ögonblick igen.
Ytterligare några andetag.
Hon var den vackraste varelse jag sett, svarar hon.
Det är tyst några ögonblick igen.
Som en ängel sänd från Gud, säger hon sedan tyst, knappt hörbart.

Jag känner hjälplösheten skölja in, avståndet byggas upp gentemot alla parallellvärldar som utspelas samtidigt och jag vill lägga ett stort plåster på hela jorden inklusive mig själv. Men jag är inte ens förmögen att resa mig så jag sitter kvar och dricker långsamt på det nu kalla kaffet och inser att detta är vad som händer många gånger när reportaget är slut. Då börjar de andra berättelserna. De som blir personliga men tappar i nyhetsvärde för andra. De berättelser som lever utan ord och bilder på tidningarnas framsidor. Som framlevs i alla jordens hörn, i snuskiga gränder, på soliga sandstränder och alla platser där i mellan. Nyhets världens mellanrum och rastplatser. Berättelserna som inte går att åka bort ifrån med ett flygplan för att reportageresan är slut. De historier som jag fått ta del av under några hektiska veckor i fält men som sedan levt vidare och blivit en del av min egen berättelse.

Det slår mig när jag senare druckit upp kaffet att journalistiken och fotograferandet inte är bokstäverna och bilderna som far genom tryckpressen. Utan att det är så mycket mer allt det andra som sker, före och efter reportaget.  När cirkusen inte är i stan. När ingen ser. När världen tittar åt andra hållet. Vid en biltvätt i New York, i ett tomt vardagsrum i Dakar eller i en kuvös i Nairobi. Och att den journalistiken och det fotograferandet blivit så gränslösa att de sammanflätats så mycket med mitt övriga liv att det blivit nästan samma sak.

En helvetes jävla röra.
Värd att kämpa för…

The worst kind of wounds don’t even brake the skin
I hope I never make the same mistake again
Lonely hearts club a committee of privates
Heart shaped waters in the city of pirates
Hideouts and how much depends of the worth
Philosophers walk to the ends of the earth

Distans i inlägg: 5 817 kilometer
Total distans: 255 007 kilometer