Thursday

Allt jag har...


Maybe I'm wrong
Or maybe I'm right
Maybe it's just to late but this is keeping me awake all night
Maybe say yes
Or maybe say no
Or maybe I'm just to shy to admit that it's time to go
We go out on our own
It's a big bad outside
Carrying all our dreams and things
Trying to make our lives worth wile

Det är bara strålkastarens tunnelformade ljus jag ser. Undviker stenarna, den förrädiska sanden och arbetar mig uppåt. Den kraftiga Meltemivindien blåser i ansiktet trots att klockan passerat midnatt. Bergen är höga och det känns som jag kan ta på stjärnorna som ligger strilade ovanför skallen. Musiken pumpar genom öronen. Håret fladdrar och jag bryter förmodligen alla sunda förnuft och trafikregler som finns utan hjälm i avlägset land på små bergväggar av grus med kamerorna hängandes över axlarna. Stannar inte ens när jag sätter på samma låt för jag vet inte vilken gång i ordningen:

Home is all I have
Home is on my mind
Always in my head
Africa must survive. 

Låter beatsen studsa. Bärs fram i viktlöshet. Och tänker att jag inte har något hem. Eller att jag har massa hem. Sex månader har gått sedan jag lämnade Göteborg och Sverige en disig och grå söndag i mars. En månad har gått sen jag flög ut från Bangui i Central Afrikanska Republiken en tidig gryning lika grå och disig som den på Landvetter. Och nu, två veckor på vägen i Turkiet och Grekland för att lufta huvudet med det årliga resejobbet som blivit en återkommande välsignelse.

Jag är en lycklig man tänker jag där i natten på bergsluttningen. Allt jag behöver har jag och nu när sex månader utanför tryggheten har gått inser jag att normen inte längre är den jag hade i Sverige och växte upp med. Istället flyttas det normala till något annat.  Jag inser att jag inte längre bär klocka eller kollar på mobilen för rätt tid lika ofta som tidigare. Att kockan 16.00 bara är en diffus hålltid istället för en livsviktig bestämmelse. Att begreppet ”det löser sig” blivit en vedertagen sanning. Det slår mig att jag inte tänker i minuter längre. Inte i klockslag. Att jag inte tänker så mycket alls. På sådant jag tänkte på innan. Istället tänker jag på världen. Att den ligger där, redo att tas.

Med storm.
Med passion.
Med övertygelse.

Sen i en brant kurva kommer bilden innanför ögonlocken som den gjort varje dag under den senaste tiden. Av Eizechel och de andra svältande barnen i Central Afrika som antagligen inte kommer ta världen med storm. Utan där världen är den som kommer att vara den som tar. Under tystnad där ingen någonsin fick veta om deras existens förrän det var för sent. Dit ingen hjälpande hand nådde där de tynade bort och dukade under för hungern. För ögonen på den värld som tog dom, de tittade åt ett annat håll, upptagna med andra saker som för stunden var viktigare. Det skär i hjärtat och ögonen tåras där i natten på den branta bergsvägen. Jag stannar. Sitter i tystnad. Stirrar ut i mörkret. Blir svart i hjärtat. Vill skrika men kraften försvinner och det kommer inget ljud. Förstår att Eizechel blivit en människa jag kommer att bära i mig för resten av livet. En moralisk kompass mot vad som är rätt och fel i de val jag kommer att ställas för.

Några minuter senare kommer andningen tillbaka och med den, känslan av tro. Att Eizechel inte svälter ihjäl för ingenting. Att han inte dör förgäves (någonstans tänker jag att han överlever och idag är som andra sju-åringar). Bilden av hans kropp som förmultnade framför mina ögon går som i en slow-motion film, så plågsamt långsamt och som aldrig vill ta slut. Jag stod där, i det illa luktande rummet, oförmögen att göra något, där läkarna sa att  organen hade tagit stor skada för att processen hade fortskridit för länge och då jag istället lyfte kameran som är det tyngsta lyft jag någonsin gjort under mitt 31-åriga liv. Där jag filmade hans sju-åriga kropp som gått mer strider och fått mer stryk än vad för andra räcker och blir över för flera livstider. Fokuserade skärpan, där i sista ronden innan klubban skulle falla tungt på gonggongen, på hans ögon som stirrade tomt men ändå så talande, på den såriga kroppen undrandes vad som hade hänt. I ett försök att förstå varför benen var såriga, varför magen var svälld som en jordglob, varför revbenen stack ut som vassa grenar. Under en timme stod kameran på en trasig stol som stativ och filmade och jag stirrade med tårarna rinnandes, ibland genom kameran och ibland bara rätt ut i det tomma intet. Och försökte även jag förstå vad som hade hänt med Eizechel kropp och varför.

Utan att finna någon logik.
Utan att hitta ett svar.

Nu har hans berättelse nått tre kontinenter och otaliga länder. Och att bli publicerad i de stora medierna som jag länge drömt om betydde inget för min egen del visade det sig. Jag satt och drack te i Dakar i ytterligare en sen natt när beskedet nådde mig om framside-publicering i NY Times. Som varit den största drömmen jag haft inom fotografi sedan barnsben. Och det kändes bara tomt. Som att jag blev glad att budskapet nu spred sig och att det var det enda som räknades, men att jag, jag var samma människa, samma person som älskar pasta och tomatsås, spela fotboll och är usel på att hålla ordning. För där framför en förmultnad sju-årig pojke som febrilt kämpade för sitt liv medan hans kropp för längesedan hade gett upp väcktes känslan att så många saker i mitt liv är så oändligt mycket större än mig själv och mina egna intressen. 

Värda att kämpa för.
Förmodligen även att dö för.

Och jag vill tro att jag gjorde rätt. Som lyfte kameran. Och satte min tilltro till bilden och det skrivna ordet när inte mina händer kunde göra något. Satte mitt hopp till samma värld som tittat bort. På dess människor. På oss. På vår vilja, att när vi fått reda på sanningen, att vi inte längre ska titta bort. Att vi människor innerst inne är goda. 

Så startar jag motorn igen. Klättrar upp de sista meterna och funderar på vad man som människa har för skyldigheter gentemot andra människor. Sen hamnar jag mitt i en grekisk byfest och blir tagen under armen och dansar in i den ljumma natten. Och inser. Omringad av fårade ansikten och grova händer som håller om midjor där svetten faller i små droppar mot det stenbelagda torget. Där passionen för livet är starkare än allt annat. Där inser jag att jag längtar till Afrika som så brutalt etsat sig fast i mig. Bränt in sina avtryck i min hud och sprängt mina sinnen. Tillbaka till de Eizechels som fortfarande är vid liv. Tillbaka till livet där det inte finns några mjuka skydd för dess vassa kanter. Tillbaka till det svarta som jag lärt mig att på något sätt att leva med och inte kan blunda för sedan det visat sig.

Men först väntar den andra världen i en månad. Vänner. Familj. Ledighet. Stora glassar. Sönderpratade nätter. Tv-spel och chips. Korpfotboll. Långa promenader. God mat. Sovmornar. Saltstänkta läppar. Träningsvärk. Skratt. Tankar. Välbefinnande.

Och allt det andra som många människor går miste om i den här världen och aldrig får chansen att uppleva…

Maybe believe
Maybe don't care
Sure there is no god in the big white clouds up there
Maybe live long
Or maybe due young
Or maybe live every day like it’s the last day under the sun. 
We go out on our own
It's a big bad outside
Carrying all our dreams and things
Trying to make our lives worth wile

Distans I inlägg: 23 633 kilometer
Total distans: 244 357 kilometer